Jah… Det er et godt spørgsmål. Er din organisation tyndfed? Udtrykket bruges normalt om mennesker, der har en slank figur, men hvor kroppens fedtmasse er for høj. På overfladen lader alt til at være i den skønneste orden, men sådan forholder det sig ikke i virkeligheden – hvilket kan give problemer med helbredet.
Vi skal kigge under overfladen. Det gælder både, når resultaterne er gode, og når de er knap så gode.
Ligesom hos os mennesker, så kan organisationer også være tyndfede. På overfladen ser det ud til, at alt er okay – men sådan er virkeligheden ikke.
Der er alt for mange ledere, der blot kigger på tal og resultater i deres coaching. Der er for mange ledere, der sidder foran skærmen, gemmer sig bag et excel-arket og sender et hav af e-mails af sted. Der er desværre for få ledere, der kigger på præstationen og konteksten bag de opnåede resultater i deres coaching. Når alt kommer til alt, så drejer det sig (ofte) om den daglige kontakt og sparring med medarbejderne. De daglige, kontinuerlige og personlige touchpoints er afgørende for alle organisationer, hvis de ikke skal ende som tyndfede.
Men hvor skal man som leder sætte ind, så organisationen går fra tyndfed til fit?
At være tyndfed er både farligt for organisationen, men også for medarbejderne. Der bruges for meget tid på at rekruttere eller onboarde nye medarbejdere, fordi virksomhedens kondital er for lavt. Men hvor skal man som leder sætte ind, og hvordan går organisationer fra tyndfed til fit?
Hvordan undgår man tyndfede organisationer?
Det handler om lederskab. Fokus skal flyttes. Ledere skal løbende have 1:1 samtaler med medarbejderne – disse behøver hverken at være lange eller komplekse. Igen, det handler om at få daglige touchpoints, der skal blive en fast del af hverdagen. Samtaler, hvor lederen leverer den relevante coaching for den enkelte medarbejder – til tider tryghedsskabende, andre gange mere udfordrende coaching. Det vigtigste er mental tilstedeværelse fra lederens side. Det giver engagerede medarbejdere, fællesskabsfølelse og produktiviteten øges markant. Derudover giver det loyalitet og tilfredshed, hvis man som medarbejder ved, hvor man er på vej hen og hvorfor.
Læs i næste uge mit næste opslag omkring, hvad der konkret kendetegner sunde organisationer.
Den gode, engagerede leder har typisk nedenstående kendetegn:
- Den udfordrende leder – han/hun sætter baren højt og udfordrer konstruktivt
- Den italesættende leder af, hvad der er rigtig og forkert adfærd
- Den tilstedeværende og opfølgende leder, der holder, hvad han lover
Husker du de løbende touchpoints, 1:1 samtalerne, der præger din organisations kondital?